Vad man kan göra med ett paket mjölk.

Mjölk är en sådan ingrediens jag alltid vill ha hemma i kylskåpet, men som jag väldigt sällan använder förutom till frukostgröten. Dock har jag inte riktigt kommit in i grötperioden ännu, utan just nu äter jag yoghurt varje morgon. Därför har jag haft ett oöppnat mjölkpaket i ett x antal veckor här hemma, som jag här om dagen märkte att jag  snart skulle behöva kasta. Jag gillar inte att kasta mat och kom därför på exakt vad jag skulle göra av mjölken. Pannkakor! Så klart!

Receptet till pannkakor är ju inte direkt en superhemlighet, men så här gjorde jag i alla fall:

2 1/2 dl mjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
lite vaniljsocker

Blanda mjöl, vaniljpulver och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken till en slät smet. Vispa sedan i resten av mjölken och äggen. Stek lagom stora pannkakor i smör i en stekpanna. Servera med valfri topping. Jag valde strösocker på några och sylt på andra. Mums!

img_4177Måste ärligt säga att det här är första gången under mina 24 och ett halvt år på jorden som jag lyckades med de mest perfekta pannkakorna!

// Milk is a product I like to always have in my fridge but that I seldom use to anything but the breakfast porridge. But I haven’t really gotten into the porrige period yet, instead I eat yogurt every morning right now. That’s why I’ve had an unopened package of milk for x amount of weeks at home, that I noticed the other day that I soon would have to throw out. I don’t like to throw food and therefore came up with what I wanted to make out of the milk. Pancakes! Of course!

The recipe for pancakes is no top secret, but this is what I used anyway:

  • 2 1/2 dl flour
  • 1/2 teaspoon salt
  • 6 dl milk
  • 3 eggs
  • A little bit of vanilla sugar

Mix flour, salt and vanilla sugar in a bowl. Whisk half of the milk in the bowl until smooth. Add rest of the milk and the eggs. Fry the pancakes with butter in a pan. Serve with topping of your choice. I choose sugar on some and jam on some. Yummy!

Have to honestly say that this is the first time during my 24 and a half years on earth that I manage to make the most perfect pancakes!

/Elin

Lämna en kommentar